Utilisation en cardiologie

Utilisation en cardiologie

Utilisation en cardiologie

Effets neurohumoraux persistants

Évolution du peptide natriurétique cérébral (PNC) sur 5 jours en cas d’insuffisance cardiaque aiguë

Diminution plus nette du taux de PNC en comparaison avec la dobutamine 

La détermination du PNC est employée chez des patients atteints d’insuffisance cardiaque à des fins de suivi et de classification du risque. 2

Dans une étude menée auprès de 1 327 patients ayant été traités par inotropes en raison d’une insuffisance cardiaque décompensée aiguë, la baisse de PNC a été plus forte sous LÉVOSIMENDAN que sous dobutamine. 32

anhaltende neurohumorale effekte

BNP-Verlauf über 5 Tage bei akuter Herzinsuffizienz
Deutlichere Senkung des

BNP-Wertes im Vergleich zu Dobutamin

Die Bestimmung des BNP
wird bei Patienten mit Herzinsuffizienz zur Verlaufs-kontrolle und Risiko-klassifizierung eingesetzt. 2

In einer Studie mit 1.327 Patienten, die wegen akut dekompensierter Herzinsuffizienz mit Inotropika behandelt wurden, war der BNP-Rückgang unter LEVOSIMENDAN stärker als unter Dobutamin. 46

anhaltende neurohumorale effekte

BNP-Verlauf über 5 Tage bei akuter Herzinsuffizienz

Deutlichere Senkung des BNP-Wertes im Vergleich zu Dobutamin

Die Bestimmung des BNP wird bei Patienten mit Herzinsuffizienz zur Verlaufskontrolle und Risikoklassifizierung eingesetzt. 2

In einer Studie mit 1.327 Patienten, die wegen akut dekompensierter Herzinsuffizienz mit Inotropika behandelt wurden, war der BNP-Rückgang unter LEVOSIMENDAN stärker als unter Dobutamin. 46

Amélioration de la dyspnée

Variation durant une période d’observation de 5 jours

*Comprend des améliorations légères, moyennes et sensibles sur une échelle à 7 points. Modèle linéaire généralisé

Le LÉVOSIMENDAN soulage la détresse respiratoire de patients en décompensation cardiaque 

Dans une étude contrôlée contre placebo, menée auprès de 600 patients présentant une insuffisance cardiaque décompensée aiguë, une amélioration plus prononcée de la dyspnée a été constatée au cours de la période d’observation de 5 jours lorsque du LÉVOSIMENDAN a été administré en plus du traitement standard. 33

In einer Placebo-kontrollierten Studie an 600 Patienten mit akut dekompensierter Herzinsuffizienz kam es über den 5-tägigen Beobachtungszeitraum zu einer stärkeren Verbesserung der Dyspnoe, wenn LEVOSIMENDAN zusätzlich zur Standardtherapie verabreicht wurde. 47

VERBESSERUNG DER DYSPNOE

Veränderung über einen Beobachtungszeitraum von 5 Tagen
*Umfasst leichte, mäßige und deutliche Verbesserungen auf einer 7-Punkte Skala. Generalisiertes, lineares Modell

LEVOSIMENDAN lindert
die Atemnot kardial dekompensierter Patienten

VERBESSERUNG DER DYSPNOE

Veränderung über einen Beobachtungszeitraum von 5 Tagen
*Umfasst leichte, mäßige und deutliche Verbesserungen auf einer 7-Punkte Skala. Generalisiertes, lineares Modell

LEVOSIMENDAN lindert die Atemnot kardial dekompensierter Patienten

In einer Placebo-kontrollierten Studie an 600 Patienten mit akut dekompensierter Herzinsuffizienz kam es über den 5-tägigen Beobachtungszeitraum zu einer stärkeren Verbesserung der Dyspnoe, wenn LEVOSIMENDAN zusätzlich zur Standardtherapie verabreicht wurde. 47

Moindre risque de létalité

Registre ALARM-HF: Létalité durant l’hospitalisation

LÉVOSIMENDAN: létalité plus faible en comparaison avec les catécholamines 

L’effet de différents médicaments vasoactifs i.v. sur la létalité a été examiné dans 8 pays auprès de 4 953 patients atteints d’une insuffisance cardiaque aiguë. L’administration des médicaments a été réalisée dans les 48 premières heures ayant suivi l’admission à l’hôpital.

Une analyse par score de propension « propensity-based-analysis » a été effectuée pour comparer les patients traités uniquement par des catécholamines et ceux ayant reçu exclusivement du LÉVOSIMENDAN. Celle-ci a montré une réduction significative du risque de décéder à l’hôpital chez les patients sous LÉVOSIMENDAN (RR: 0,25, IC à 95% 0,07-0,85). 34

Vermindertes LETALITÄTSRISIKO

ALARM-HF-Register: Letalität während des Krankenhausaufenthalts
LEVOSIMENDAN: Geringere Letalität im Vergleich zu Katecholaminen

Der Effekt von verschiedenen vasoaktiven i.v. Arzneimitteln auf die Letalität wurde in 8 Ländern bei 4.953 Patienten mit akuter Herzinsuffizienz untersucht. Die Verabreichung der Arzneimittel erfolgte innerhalb der ersten 48 Stunden nach Aufnahme im Krankenhaus.

Zum Vergleich von Patienten, die nur mit Katecholaminen behandelt wurden, und jenen, die ausschließlich LEVOSIMENDAN erhalten hatten, wurde eine propensity-based-analysis durchgeführt. Hier zeigte sich unter LEVOSIMENDAN eine signifikante Reduktion des Risikos, im Krankenhaus zu sterben (HR: 0,25, 95%-KI 0,07-0,85). 48

Vermindertes LETALITÄTSRISIKO

ALARM-HF-Register: Letalität während des Krankenhausaufenthalts
LEVOSIMENDAN: Geringere Letalität im Vergleich zu Katecholaminen

Der Effekt von verschiedenen vasoaktiven
i.v. Arzneimitteln auf die Letalität wurde in 8 Ländern bei 4.953 Patienten mit akuter Herzinsuffizienz untersucht. Die Verabreichung der Arzneimittel erfolgte innerhalb der ersten 48 Stunden nach Aufnahme im Krankenhaus.

Zum Vergleich von Patienten, die nur mit Katecholaminen behandelt wurden, und jenen, die ausschließlich LEVOSIMENDAN erhalten hatten, wurde eine propensity-based-analysis durchgeführt. Hier zeigte sich unter LEVOSIMENDAN eine signifikante Reduktion des Risikos, im Krankenhaus zu sterben (HR: 0,25, 95%-KI 0,07-0,85). 48

Diminution du taux d'hospitalisation

Hospitalisations au fil du temps

Réduction de la fréquence d’hospitalisation sous LÉVOSIMENDAN

Étude LION-HEART: Traitement de 69 patients atteints d’insuffisance cardiaque sévère (NYHA lll-IV) par 6 perfusions intermittentes au total de LÉVOSIMENDAN ou de placebo à des intervalles de 2 semaines.

Résultats significatifs dans le groupe sous LÉVOSIMENDAN:

Senkung der Hospitalisierungsrate

Krankenhauseinweisungen im zeitlichen Verlauf
Häufigkeit der Hospitalisierung unter LEVOSIMENDAN reduziert

LION-HEART-Studie: Behandlung von 69 Patienten mit schwerer Herzinsuffizienz (NYHA lll-IV) mit insgesamt 6 intermittierenden Infusionen von LEVOSIMENDAN oder Placebo in 2-Wochen Intervallen.

Signifikante Ergebnisse in der LEVOSIMENDAN-Gruppe:

Senkung der Hospitalisierungsrate

Krankenhauseinweisungen im zeitlichen Verlauf
Häufigkeit der Hospitalisierung unter LEVOSIMENDAN reduziert

LION-HEART-Studie: Behandlung von 69 Patienten mit schwerer Herzinsuffizienz (NYHA lll-IV) mit insgesamt 6 intermittierenden Infusionen von LEVOSIMENDAN oder Placebo in 2-Wochen Intervallen.

Signifikante Ergebnisse in der LEVOSIMENDAN-Gruppe:

Bibliographie

  1. Hummel A et al. De Novo Acute Heart Failure and Acutely Decompensated Chronic Heart Failure. Dtsch Arztebl Int. 2015;112(17):298-310
  1. Mebazaa A et al. Levosimendan vs dobutamine for patients with acute decompensated heart failure: the SURVIVE Randomized Trial. JAMA. 2007;297(17):1883-1891 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Hummel A et al. De Novo Acute Heart Failure and Acutely Decompensated Chronic Heart Failure. Dtsch Arztebl Int. 2015;112(17):298-310
  1. Mebazaa A et al. Levosimendan vs dobutamine for patients with acute decompensated heart failure: the SURVIVE Randomized Trial. JAMA. 2007;297(17):1883-1891 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Packer M et al. Effect of Levosimendan on the Short-Term Clinical Course of Patients with Acutely Decompensated Heart Failure. JACC Heart Fail. 2013;1(2):103-111

Literatur

  1. Packer M et al. Effect of Levosimendan on the Short-Term Clinical Course of Patients with Acutely Decompensated Heart Failure. JACC Heart Fail. 2013;1(2):103-111

Bibliographie

  1. SIMDAX Product Monograph, Orion Pharma 2018:31-32. Nach Mebazza A et al. Short-term survival by treatment among patients hospitalized with acute heart failure: the global ALARM-HF registry using propensity scoring methods. Intensive Care Med. 2011 Feb;37(2):290-301 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. SIMDAX Product Monograph, Orion Pharma 2018:31-32. Nach Mebazza A et al. Short-term survival by treatment among patients hospitalized with acute heart failure: the global ALARM-HF registry using propensity scoring methods. Intensive Care Med. 2011 Feb;37(2):290-301 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Comin-Colet J et al. Efficacy and Safety of Intermittent Intravenous Outpatient Administration of Levosimendan in Patients with Advanced Heart Failure: The LION-HEART Multicentre Randomised Trial. Eur J Heart Fail. 2018;20(7):1128-1136
  2. Comin-Colet J et al. Multicenter, double-blind, randomized, placebo-controlled trial evaluating the efficacy and safety of intermittent levosimendan in outpatients with advanced chronic heart failure: the LION-HEART study. At “Late Breaking Trials II: Heart Failure Management”. Heart Failure 2015 Congress of the ESC-HFA, Seville, May 24, 2015 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Comin-Colet J et al. Efficacy and Safety of Intermittent Intravenous Outpatient Administration of Levosimendan in Patients with Advanced Heart Failure: The LION-HEART Multicentre Randomised Trial. Eur J Heart Fail. 2018;20(7):1128-1136
  2. Comin-Colet J et al. Multicenter, double-blind, randomized, placebo-controlled trial evaluating the efficacy and safety of intermittent levosimendan in outpatients with advanced chronic heart failure: the LION-HEART study. At “Late Breaking Trials II: Heart Failure Management”. Heart Failure 2015 Congress of the ESC-HFA, Seville, May 24, 2015 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Levin R et al. Preoperative levosimendan decreases mortality and the development of low cardiac output in high-risk patients with severe left ventricular dysfunction undergoing coronary artery bypass grafting with cardiopulmonary bypass. Exp Clin Cardiol. 2012;17(3):125-130 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Mehta RH et al. Levosimendan in Patients with Left Ventricular Dysfunction Undergoing Cardiac Surgery. N Eng J Med. 2017;376(21): 2032-2042 (Abb. adaptiert)
  2. Guarracino F et al. Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: An Update After the LEVO-CTS, CHEETAH, and LICORN Trials in the Light of Clinical Practice. J Cardiovasc Pharmacol. 2018;71(1):1-9 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Lilleberg J et al. Duration of the haemodynamic action of a 24-h infusion of levosimendan in patients with congestive heart failure. Eur J Heart Fail. 2007;9(1):75-82 (Abb. adaptiert)
  2. Hummel A et al. De Novo Acute Heart Failure and Acutely Decompensated Chronic Heart Failure. Dtsch Arztebl Int. 2015;112(17):298-310
  3. McDonagh TA et al. 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J. 2021;42(36):3599-3726

Bibliographie

  1. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  1. Information professionnelle Simdax® 2,5 mg/ml, concentré pour solution pour perfusion. Voir: www.swissmedicinfo.ch
  1. Advisory Board Meeting 28. Feb. 2006 “Levosimendan im Blickpunkt: Neue Erkenntnisse durch REVIVE II und SURVIVE“. Wiener Klinisches Magazin (Beilage) 2/2006
  2. Kvakan H et al. Levosimendan bei akuter und chronischer Herzinsuffizienz. Kardiologie up2date. 2017;13(01):47-60

Literatur

  1. Fachinformation Simdax 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Stand: Juni 2021
  1. Habicher M et al. S3-Leitlinie zur intensivmedizinischen Versorgung herzchirurgischer Patienten. Hämodynamisches Monitoring und Herz-Kreislauf. AWMF online 2018
  2. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  1. Toller W et al. Preoperative and Perioperative Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: European Expert Opinion. Int J Cardiol. 2015;184:323-336
  1. Nieminen MS et al. Repetitive Use of Levosimendan for Treatment of Chronic Advanced Heart Failure: Clinical Evidence, Practical Considerations, and Perspectives: An Expert Panel Consensus. Int J Cardiol. 2014 Jun15;174(2):360-367

Bibliographie

  1. Habicher M et al. S3-Leitlinie zur intensivmedizinischen Versorgung herzchirurgischer Patienten. Hämodynamisches Monitoring und Herz-Kreislauf. AWMF online 2018
  2. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  1. Toller W et al. Preoperative and Perioperative Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: European Expert Opinion. Int J Cardiol. 2015;184:323-336
  2. Information professionnelle Simdax® 2,5 mg/ml, concentré pour solution pour perfusion. Voir: www.swissmedicinfo.ch
  1. Nieminen MS et al. Repetitive Use of Levosimendan for Treatment of Chronic Advanced Heart Failure: Clinical Evidence, Practical Considerations, and Perspectives: An Expert Panel Consensus. Int J Cardiol. 2014;174(2):360-367

Bibliographie

  1. Information professionnelle Simdax® 2,5 mg/ml, concentré pour solution pour perfusion. Voir: www.swissmedicinfo.ch
  1. Ukkonen H et al. Myocardial efficiency during calcium sensitization with levosimendan: a noninvasive study with positron emission tomography and echocardiography in healthy volunteers. Clin Pharmacol Ther. 1997;61(5):596-607 (Abb. adaptiert)
  2. Nieminen MS et al. Effects of levosimendan on the energy balance: preclinical and clinical evidence. J Cardiovasc Pharmacol. 2009;53(4):302-310

Bibliographie

  1. Information professionnelle Simdax® 2,5 mg/ml, concentré pour solution pour perfusion. Voir: www.swissmedicinfo.ch
  1. Kivikko M et al. Pharmacokinetics of Levosimendan and Its Metabolites During and After a 24-hour Continuous Infusion in Patients with Severe Heart Failure. Int J Clin Pharmacol Ther. 2002;40(10):465-471 (Abb. adaptiert)
  1. Szilagyi S et al. The effects of levosimendan and OR-1896 on isolated hearts, myocyte-sized preparations and phosphodiesterase enzymes of the guinea pig. Eur J Pharmacol. 2004;486(1):67-74
  2. Banfor PN et al. Comparative effects of levosimendan, OR-1896, OR-1855, dobutamine, and milrinone on vascular resistance, indexes of cardiac function, and O2 consumption in dogs. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2008;294(1):H238-248
  3. Segreti JA et al. Evoked changes in cardiovascular function in rats by infusion of levosimendan, OR-1896 [(R)-N-(4-(4-methyl-6-oxo-1,4,5,6-tetrahydropyridazin-3-yl)phenyl)acetamide], OR-1855 [(R)-6-(4-aminophenyl)-5-methyl-4,5-dihydropyridazin-3(2H)-one], dobutamine, and milrinone: comparative effects on peripheral resistance, cardiac output, dP/dt, pulse rate, and blood pressure. J Pharmacol Exp Ther. 2008;325(1):331-340

Literatur

  1. Pollesello P et al. Calcium sensitizers: What have we learned over the last 25 years? Int J Cardiol. 2016;203:543-548
  1. Pathak A et al. Pharmacology of levosimendan: inotropic, vasodilatory and cardioprotective effects. J Clin Pharm Ther. 2013;38(5):341-349
  1. Kvakan H et al. Levosimendan bei akuter und chronischer Herzinsuffizienz. Kardiologie up2date. 2017;13(01):47-60

Bibliographie

  1. Habicher M et al. S3-Leitlinie zur intensivmedizinischen Versorgung herzchirurgischer Patienten. Hämodynamisches Monitoring und Herz-Kreislauf. AWMF online 2018
  2. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  3. Lannemyr L et al. Differential Effects of Levosimendan and Dobutamine on Glomerular Filtration Rate in Patients With Heart Failure and Renal Impairment:A Randomized Double-Blind Controlled Trial. J Am Heart Assoc Actions. 2018;7(16): e008455
  4. Bragadottir G et al. Effects of Levosimendan on Glomerular Filtration Rate, Renal Blood Flow, and Renal Oxygenation After Cardiac Surgery With Cardiopulmonary Bypass: A Randomized Placebo-Controlled Study. Crit Care Med. 2013;41(10):2328-2335
  5. Toller W et al. Preoperative and Perioperative Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: European Expert Opinion. Int J Cardiol. 2015;184:323-336
  6. Information professionnelle Simdax® 2,5 mg/ml, concentré pour solution pour perfusion. Voir: www.swissmedicinfo.ch
  7. Pollesello P et al. Calcium sensitizers: What have we learned over the last 25 years? Int J Cardiol. 2016;203:543-548
  8. Papp Z et al. Levosimendan Efficacy and Safety: 20 Years of SIMDAX in Clinical Use. J Cardiovasc Pharmacol. 2020;76(1):4-22

Bibliographie

  1. Lilleberg J et al. Duration of the haemodynamic action of a 24-h infusion of levosimendan in patients with congestive heart failure. Eur J Heart Fail. 2007;9(1):75-82 (Abb. adaptiert)
  2. Hummel A et al. De Novo Acute Heart Failure and Acutely Decompensated Chronic Heart Failure. Dtsch Arztebl Int. 2015;112(17):298-310
  3. McDonagh TA et al. 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J. 2021;42(36):3599-3726

ORION PHARMA – LA MÉDECINE ISSUE DE FINNLANDE

La recherche et le développement d’Orion se focalisent essentiellement sur les domaines de l’oncologie, des soins intensifs, de la pneumologie et de la neurologie. Aujourd’hui, le portefeuille comprend plus de 200 produits pharmaceutiques et principes actifs qui sont commercialisés, rien qu’en Europe, dans environ 20 succursales propres.

Pour pouvoir garantir une qualité élevée et une capacité de livraison fiable, l’ensemble des produits phares de l’entreprise sont fabriqués en Finlande.

C’est à Hambourg que se trouve le siège de la région Europe centrale, qui comprend, outre l’Allemagne et l’Autriche, la Suisse, la Belgique, le Luxembourg et les Pays-Bas.

Chez Orion, nous avons un système de valeurs clair et l’ambition de développer en permanence le portefeuille de l’entreprise. Notre motivation est d’améliorer la santé et la qualité de vie des patients, de génération en génération. Il va donc de soi que nous veillons également à la durabilité dans tous les processus de développement et de production. On peut – vous pouvez – faire confiance à Orion depuis plus de 100 ans. Et à l’avenir également.

L’équipe Orion Pharma

ORION PHARMA – LA MÉDECINE ISSUE DE FINNLANDE

La recherche et le développement d’Orion se focalisent essentiellement sur les domaines de l’oncologie, des soins intensifs, de la pneumologie et de la neurologie.
Aujourd’hui, son portefeuille comprend près de 250 médicaments et principes actifs qui sont commercialisés, rien qu’en Europe, dans environ 20 succursales propres.

Pour pouvoir garantir une qualité élevée et une capacité de livraison fiable, l’ensemble des produits phares de l’entreprise sont fabriqués en Finlande.
C’est à Hambourg que se trouve le siège de la région Europe centrale, qui comprend, outre l’Allemagne et l’Autriche, la Suisse, la Belgique, le Luxembourg et les Pays-Bas.
Chez Orion, nous avons un système de valeurs clair et l’ambition de développer en permanence le portefeuille de l’entreprise. Notre motivation est d’améliorer la santé et la qualité de vie des patients, de génération en génération. Il va donc de soi que nous veillons également à la durabilité dans tous les processus de développement et de production. On peut – vous pouvez – faire confiance à Orion depuis plus de 100 ans. Et à l’avenir également.

L’équipe Orion Pharma

Bibliographie

  1. Baysal A et al. Levosimendan Improves Renal Outcome in Cardiac Surgery: A Randomized Trial. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2014;28(3):586-594 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Levin R et al. The calcium sensitizer levosimendan gives superior results to dobutamine in postoperative low cardiac output syndrome. Rev Esp Cardiol. 2008;61(5):471-479

Literatur

  1. Mehta RH et al. Levosimendan in Patients with Left Ventricular Dysfunction Undergoing Cardiac Surgery. N Eng J Med. 2017;376(21): 2032-2042 (Abb. adaptiert)
  2. Guarracino F et al. Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: An Update After the LEVO-CTS, CHEETAH, and LICORN Trials in the Light of Clinical Practice. J Cardiovasc Pharmacol. 2018;71(1):1-9 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Mehta RH et al. Levosimendan in Patients with Left Ventricular Dysfunction Undergoing Cardiac Surgery. N Eng J Med. 2017;376(21): 2032-2042

Bibliographie

  1. Eriksson HI et al. Levosimendan facilitates weaning from cardiopulmonary bypass in patients undergoing coronary artery bypass grafting with impaired left ventricular function. Ann Thorac Surg. 2009;87(2):448-454 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Vally s et al. Impact of Levosimendan on Weaning from Peripheral Venoarterial Extracorporeal Membrane Oxygenation in Intensive Care Unit. Ann Intensive Care. 2019; 9(1): 24 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Russ M et al. Right Ventricular Function in Myocardial Infarction Complicated by Cardiogenic Shock: Improvement with Levosimendan. Crit Care Med. 2009;37(12):3017-3023 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Hou ZQ et al. Effect of Levosimendan on Estimated Glomerular Filtration Rate in Hospitalized Patients with Decompensated Heart Failure and Renal Dysfunction. Cardiovasc Ther. 2013;31(2):108-114 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Lannemyr L et al. Differential Effects of Levosimendan and Dobutamine on Glomerular Filtration Rate in Patients With Heart Failure and Renal Impairment:A Randomized Double-Blind Controlled Trial. J Am Heart Assoc Actions. 2018;7(16): e008455 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Lannemyr L et al. Differential Effects of Levosimendan and Dobutamine on Glomerular Filtration Rate in Patients With Heart Failure and Renal Impairment:A Randomized Double-Blind Controlled Trial. J Am Heart Assoc Actions. 2018;7(16): e008455
  2. Bragadottir G et al. Effects of Levosimendan on Glomerular Filtration Rate, Renal Blood Flow, and Renal Oxygenation After Cardiac Surgery With Cardiopulmonary Bypass: A Randomized Placebo-Controlled Study. Crit Care Med. 2013;41(10):2328-2335
  1. Yilmaz MB et al. Renal Effects of Levosimendan: A Consensus Report. Cardiovasc Drugs Ther. 2013;27(6):581-590 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Silvetti S and Nieminen MS. Repeated or Intermittent Levosimendan Treatment in Advanced Heart Failure: An Updated Meta-Analysis. Int J Cardiol. 2016;202:138-143 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Altenberger J et al. Efficacy and Safety of the Pulsed Infusions of Levosimendan in Outpatients with Advanced Heart Failure (LevoRep) Study: A Multicentre Randomized Trial. Eur J Heart Fail. 2014;16(8):898-906 (Abb. adaptiert)

Bibliographie

  1. Lannemyr L et al. Differential Effects of Levosimendan and Dobutamine on Glomerular Filtration Rate in Patients With Heart Failure and Renal Impairment:A Randomized Double-Blind Controlled Trial. J Am Heart Assoc Actions. 2018;7(16): e008455
  1. Farmakis D et al. A pragmatic approach to the use of inotropes for the management of acute and advanced heart failure: An expert panel consensus. Int J Cardiol. 2019;297:83-90
  2. Gustafsson F et al. The Inodilator Levosimendan as a Treatment for Acute Heart Failure in Various Settings. Eur Heart J Suppl. 2017;19(Suppl C):C2-C7

Bibliographie

  1. Lannemyr L et al. Differential Effects of Levosimendan and Dobutamine on Glomerular Filtration Rate in Patients With Heart Failure and Renal Impairment:A Randomized Double-Blind Controlled Trial. J Am Heart Assoc Actions. 2018;7(16): e008455
  1. Farmakis D et al. A pragmatic approach to the use of inotropes for the management of acute and advanced heart failure: An expert panel consensus. Int J Cardiol. 2019;297:83-90
  2. Gustafsson F et al. The Inodilator Levosimendan as a Treatment for Acute Heart Failure in Various Settings. Eur Heart J Suppl. 2017;
    19(Suppl C):C2-C7

Literatur

  1. Pollesello P et al. Calcium sensitizers: What have we learned over the last 25 years? Int J Cardiol. 2016;203:543-548
  1. Pathak A et al. Pharmacology of levosimendan: inotropic, vasodilatory and cardioprotective effects. J Clin Pharm Ther. 2013;38(5):341-349
  1. Kvakan H et al. Levosimendan bei akuter und chronischer Herzinsuffizienz. Kardiologie up2date. 2017;13(01):47-60

Literatur

  1. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  1. Aktuelle Fachinformation Simdax® 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Siehe: www.swissmedicinfo.ch
  1. Advisory Board Meeting 28. Feb. 2006 “Levosimendan im Blickpunkt: Neue Erkenntnisse durch REVIVE II und SURVIVE“. Wiener Klinisches Magazin (Beilage) 2/2006
  2. Kvakan H et al. Levosimendan bei akuter und chronischer Herzinsuffizienz. Kardiologie up2date. 2017;13(01):47-60

Literatur

  1. Fachinformation Simdax 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Stand: Mai 2018

Literatur

  1. Fachinformation Simdax 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Stand: Juni 2021
  1. Habicher M et al. S3-Leitlinie zur intensivmedizinischen Versorgung herzchirurgischer Patienten. Hämodynamisches Monitoring und Herz-Kreislauf. AWMF online 2018
  2. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  1. Toller W et al. Preoperative and Perioperative Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: European Expert Opinion. Int J Cardiol. 2015;184:323-336
  1. Nieminen MS et al. Repetitive Use of Levosimendan for Treatment of Chronic Advanced Heart Failure: Clinical Evidence, Practical Considerations, and Perspectives: An Expert Panel Consensus. Int J Cardiol. 2014 Jun15;174(2):360-367

Literatur

  1. Habicher M et al. S3-Leitlinie zur intensivmedizinischen Versorgung herzchirurgischer Patienten. Hämodynamisches Monitoring und Herz-Kreislauf. AWMF online 2018
  2. Toller W et al. Perioperative use of levosimendan: best practice in operative settings. J Cardiothorac Vasc Anesth. 2013;27(2):361-366
  1. Toller W et al. Preoperative and Perioperative Use of Levosimendan in Cardiac Surgery: European Expert Opinion. Int J Cardiol. 2015;184:323-336
  2. Aktuelle Fachinformation Simdax® 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Siehe: www.swissmedicinfo.ch
  1. Nieminen MS et al. Repetitive Use of Levosimendan for Treatment of Chronic Advanced Heart Failure: Clinical Evidence, Practical Considerations, and Perspectives: An Expert Panel Consensus. Int J Cardiol. 2014;174(2):360-367

Bibliographie

  1. Information professionnelle actuelle Simdax® 2,5 mg/ml, concentré pour solution pour perfusion. Voir: www.swissmedicinfo.ch
  2. Pollesello P et al. Calcium sensitizers: What have we learned over the last 25 years? Int J Cardiol. 2016;203:543-548
  1. Pinto BB et al. Role of Levosimendan in Sepsis and Septic Shock. Curr Opin Anaesthesiol. 2008;21(2):168-177 (Abb. adatiert)
  2. Pathak A et al. Pharmacology of levosimendan: inotropic, vasodilatory and cardioprotective effects. J Clin Pharm Ther. 2013;38(5):341-349

Bibliographie

  1. Follath F et al. Efficacy and safety of intravenous levosimendan compared with dobutamine in severe low-output heart failure (the LIDO study): a randomised double-blind trial. Lancet. 2002;360(9328):196-202 (Abb. adaptiert)
  2. Mebazaa A et al. Levosimendan vs. dobutamine: outcomes for acute heart failure patients on beta-blockers in SURVIVE. Eur J Heart Fail. 2009;11(3):304-311

Literatur

  1. Aktuelle Fachinformation Simdax® 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Siehe: www.swissmedicinfo.ch
  1. Ukkonen H et al. Myocardial efficiency during calcium sensitization with levosimendan: a noninvasive study with positron emission tomography and echocardiography in healthy volunteers. Clin Pharmacol Ther. 1997;61(5):596-607 (Abb. adaptiert)
  2. Nieminen MS et al. Effects of levosimendan on the energy balance: preclinical and clinical evidence. J Cardiovasc Pharmacol. 2009;53(4):302-310

Bibliographie

  1. Lilleberg J et al. Duration of the haemodynamic action of a 24-h infusion of levosimendan in patients with congestive heart failure. Eur J Heart Fail. 2007;9(1):75-82 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Fachinformation Simdax 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Stand: Mai 2018

  1. Kivikko M et al. Pharmacokinetics of Levosimendan and Its Metabolites During and After a 24-hour Continuous Infusion in Patients with Severe Heart Failure. Int J Clin Pharmacol Ther. 2002;40(10):465-471 (data on file)

  1. Szilagyi S et al. The effects of levosimendan and OR-1896 on isolated hearts, myocyte-sized preparations and phosphodiesterase enzymes of the guinea pig. Eur J Pharmacol. 2004 Feb 13;486(1):67-74
  2. Banfor PN et al. Comparative effects of levosimendan, OR-1896, OR-1855, dobutamine, and milrinone on vascular resistance, indexes of cardiac function, and O2 consumption in dogs. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2008 Jan;294(1):H238-248
  3. Segreti JA et al. Evoked changes in cardiovascular function in rats by infusion of levosimendan, OR-1896 [(R)-N-(4-(4-methyl-6-oxo-1,4,5,6-tetrahydropyridazin-3-yl)phenyl)acetamide], OR-1855 [(R)-6-(4-aminophenyl)-5-methyl-4,5-dihydropyridazin-3(2H)-one], dobutamine, and milrinone: comparative effects on peripheral resistance, cardiac output, dP/dt, pulse rate, and blood pressure. J Pharmacol Exp Ther. 2008 Apr;325(1):331-34
  4. Lilleberg J et al. Duration of the haemodynamic action of a 24-h infusion of levosimendan in patients with congestive heart failure. Eur J Heart Fail. 2007;9(1):75-82 (Abb. adaptiert)

Literatur

  1. Aktuelle Fachinformation Simdax® 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Siehe: www.swissmedicinfo.ch
  1. Kivikko M et al. Pharmacokinetics of Levosimendan and Its Metabolites During and After a 24-hour Continuous Infusion in Patients with Severe Heart Failure. Int J Clin Pharmacol Ther. 2002;40(10):465-471 (Abb. adaptiert)
  1. Szilagyi S et al. The effects of levosimendan and OR-1896 on isolated hearts, myocyte-sized preparations and phosphodiesterase enzymes of the guinea pig. Eur J Pharmacol. 2004;486(1):67-74
  2. Banfor PN et al. Comparative effects of levosimendan, OR-1896, OR-1855, dobutamine, and milrinone on vascular resistance, indexes of cardiac function, and O2 consumption in dogs. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2008;294(1):H238-248
  3. Segreti JA et al. Evoked changes in cardiovascular function in rats by infusion of levosimendan, OR-1896 [(R)-N-(4-(4-methyl-6-oxo-1,4,5,6-tetrahydropyridazin-3-yl)phenyl)acetamide], OR-1855 [(R)-6-(4-aminophenyl)-5-methyl-4,5-dihydropyridazin-3(2H)-one], dobutamine, and milrinone: comparative effects on peripheral resistance, cardiac output, dP/dt, pulse rate, and blood pressure. J Pharmacol Exp Ther. 2008;325(1):331-340

Orion ist ein weltweit agierendes, forschendes Pharmaunternehmen, das vor über 100 Jahren in Helsinki gegründet wurde und seinen heutigen Hauptsitz in Espoo hat. Orion entwickelt, produziert und vermarktet Arzneimittel der Human- und Tiermedizin sowie pharmazeutische Zusätze. Als größtes Pharmaunternehmen Finnlands, und mittlerweile eines der 80 Größten weltweit, trägt das Unternehmen in mehr als 100 Ländern zur medizinischen Versorgung der Patienten bei.
Die Forschung und Entwicklung von Orion fokussiert sich im Wesentlichen auf die Bereiche Onkologie, Intensivmedizin, Pneumologie und Neurologie.
Heute umfasst das Portfolio fast 250 Arzneimittel und Wirkstoffe, die allein in Europa in rund 20 eigenen Niederlassungen vermarktet werden.

Um eine hohe Qualität und hohe Lieferfähigkeit leisten zu können, werden sämtliche Fokusprodukte des Unternehmens in Finnland hergestellt.

In Hamburg befindet sich der Hauptsitz der Region Central Europe, zu der neben Deutschland und Österreich auch die Schweiz, Belgien, Luxemburg und die Niederlande zählen.

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Silvetti S and Nieminen MS. Int J Cardiol. 2016; 2020; 128-143 (Abb. adaptiert)

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7 Comin-Colet J et al. Eur J Heart Fail. 2018;20: 1128- 1136

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Altenberger J et al.. Eur J Heart Fail. 2014; 16;:898- 906 (Abb. adaptiert) Silvetti S and Nieminen MS. Int J Cardiol. 2016; 2020; 128-14
(Abb. adaptiert)

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SIMDAX Product Monograph, Orion Pharma 2015. Nach: Mebazaa A et al. Intensive Care Med. 2011; 37: 290-301 (Abb. adaptiert)

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Packer M et al. JACC Heart Fail. 2013;1: 103-111 (Abb. Adaptiert)

Quellen

  1. Fachinformation Simdax 2,5 mg/ml, Konzentrat zur Herstellung einer Infusionslösung. Stand: November 2016
  2. Toller W et al. Int J Cardiol. 2015; 184: 323-336
  3. Levin R et al. Rev Esp Cardiol. 2008; 61: 471-479
  4. Mavrogeni S et al. J Cardiac Fail. 2007; 13: 556-559